seqouia en yosemite

24 april 2018 - Monterey, California, Verenigde Staten

We gaan om 6.00 uur ochtends vanuit death valley aan onze rit beginnen van in totaal 9 uur naar onze eindbestemming fowler waar we overnachten. We gaan deze rit opsplitsen met 2 stops.
​De eerste stop doen we bij lake isabella. De rit hiernaartoe is weer een aardige mooie rit. In totaal is het 3.5 uur en het eerste half uur is erg pittig omdat we weer deathvalley uitgaan dus weer flink omhoog moeten en dit een heftige weg was met veel slingerweggetjes op de rand van de afgrond. De 2,5 uur daarna zijn bijna recht toe recht aan in een kaal landschap met overal wat bergen aan de zijkanten. Soms startje je op een weg die wat hoger lag en kon je het eind zien van de weg wat 20km verder was dus dat is best wel gaaf. Het laatste half uurtje begint wat groener te worden en gaan we weer door de bergen heen maar wel op goede wegen zonder afgronden.
​Aangekomen bij lake isabella zijn we wezen ontbijten in een plaatselijke restaurant en krijgen we weer een ontbijt wat niet op te krijgen is. Blijft leuk dat je gewoon een thermokan koffie neergezet krijgt en het onbeperkt koffie drinken is voor 1 prijs.(dit is overigens overal zo hier je betaald 1 keer je drinken en daarna onbeperkt refull) We krijgen 4 eieren omelet helemaal gevuld met avocado en groente en bacon. Daarnaast nog een hash brown(flink wat dunne aardappeltjes) en 3 pannekoeken. Na dit ontbijt kunnen we weer paar uurtjes er tegen aan:)
​We zijn gaan jetskien op lake isabella en we wouden 2 waverunners maar ze hadden er nog maar 1 omdat het nog geen seizoen is en het water koud is en wij dus ook de eerste die er een huurde:) Het is heerlijk weer graadje of 25 en weinig wind dus het was heerlijk alleen waren we dus wel bang om in het water te vallen want dat was erg koud volgens hun. Niet uitgeprobeerd om te kijken of ze de waarheid spraken. We hebben een uurtje over het meer gevaren en beetje rondgekeken.
​Het tweede stuk van de reis zou naar seqouia national park zijn. Een rit wat volgens de tomtom 2,5 uur zou zijn. De rit is fantastisch. We rijden een heel groot stuk door seqouia forest(dit is heel wat anders dan het park) Het lijkt wel sprookjesachtig wat zo neergezet is alsof je in een pretpark zou lopen. Je rijd langs de rivier een heel stuk tussen de bergen met prachtig mooi gras en overal  grote keien en mooie bomen.
​Na de 2,5 uur zijn we in seqouia nat park aangekomen. Dit is dus het begin van het park. Om bij de bezienswaardigheden aan te komen is het nog een uur rijden. En dit uur rijden is voor mij weer eentje met geknepen billen. We gaan langs steile kliffen met allemaal 180 graden bochten en omdat je omhoog gaat rijd je aan de buitenkant dus in de bochtjes zit er ongeveer nog 40 cm tussen de auto en de afgrond en ze doen hier niet aan railingen. Boven aangekomen nemen we het looppad naar general sherman. De dikste boom ter wereld. Niet de langste maar het zijn echt absurde bomen. Sherman heeft een omtrek van 33 meter en een diameter van 11 meter.
​Na even genoten hebben van de bomen zijn we aan het laatste stuk rijden begonnnen. Naar ons hotel in fowler was het nog rond de 2,5 uur rijden met mooie uitzichten we zaten immers op 7000feet(rond de 2300mtr) en zaten ook weer in de sneeuw.
​Aangekomen in fowler waren we helemaal kapot gelukkig zat naast ons hotel een denny's en hebben daar een lekkere burger gegeten. We kregen hier op de helft van onze cola alweer een nieuwe dus aan het eind van het eten zaten we met 5 halfvolle cola glazen:)
​We hebben echt heerlijk geslapen in het kingsize bed en na een goede nachtrust even ontbeten en we beginnen de tocht naar yosemite. Naar yosemite was het 2.30 rijden en weer vanaf binnenkomst was het weer een uur plus kwartier rijden naar de trailpunten. Deze rit gaat langs mooie bergen en een stuk beter te berijden dan gisteren. Op een gegeven moment rijd je door een lange tunnel en als je daaruit komt heb je een prachtig uitzicht op de grote watervallen van yosemite. Je ziet het water paar honderd meter naar beneden vallen.
​Wanneer we helemaal onder aan de bergen aangekomen zijn besluiten we welke trail we gaan doen. We gaan de Nevada fall doen want het eerste gedeelte is een van de mooiste. We komen na een flinke tocht aan bij de eerste waterval, Wat een machtig iets zo waterval. We moeten via een flinke klim over smalle stenen paden omhoog en je word zeiknat van de damp van de waterval. Het laatste stuk is een eng stukje want dan is het vlak langs de klif omhoog in het verlengde van de rotsen dus dat is een stuk gladder en aangezien het zeiknat is van de waterval is het oppassen. gelukkig is hier wel een railing. Boven aangekomen is het weer prachtig. De zon straalt volop en hier nemen we pauze. Hier is het nog flink druk met mensen maar we gaan nog door naar de Nevada fall die 400 meter hoger ligt. Op dezs trail komen we bijna geen mensen meer tegen. Omdat er wel een pad is maar voordat je het weet loop je niet meer ip het pad want het is heel natuurlijk gedaan en op stukjes waar je niet omhoog gaat maar in het bos loopt verdwaal je snel. Via een pittige klim via rotsen komen we boven op de Nevada fall. Ook hier weer een prachtig uitzicht en zijn nu weer zo hoog dat we in de sneeuw zitten. Sommige paden zijn ook nog afgesloten doordat het nog te gevaarlijk is door de sneeuw. De klim naar beneden sloopt ons helemaal want in totaal zijn we nu al meer dan 4 uur op de been. Aangekomen bij de auto moeten we weer bijna 1.5 uur terug naar ons hotel wat ook weer zo klein stukje leek bij het boeken. Volgende keer boek ik alleen nog maar iets wat er midden in zit want dat is een stuk fijner na zo lange loop om dan meteen uit te kunnen rusten. We zijn net voor het donker bij ons hotel en na gegeten te hebben vallen we als een blok in slaap. We zouden vandaag nog misschien een trail doen maar kiezen ervoor om lekker te chillen bij het hotel. De zon is er volop dus dat hebben we dan ook gedaan en zijn vanavond hier in het dorp op een half uurtje afstand wezen eten bij een lekker italiaans restaurantje.
​Dit was het laatste nationale park wat we bezoeken en we hebben prachtige dingen gezien. Wat ik wel graag gedaan had is in grand canyon de hike naar de Colorado river te doen en daar overnachten in een tent en de volgende dag dan weer omhoog gaan. Dat was echt heel gaaf geweest denk ik.
​morgen gaan we naar monterey.

1. Dignadinkelaar:
    24 april 2018
    Was flinke rit weer,en je word wel verwend met al die wegen en wandelpaden op hoogte😃Houd je maar goed aan saar vast dan komt goed.veel plezier op jullie volgende bestemming.liefs😎😘